Neljän tunnin kahvakuulakoulutus on nyt takana ja kylläpä selventi paljon tekniikoita! Kurssi siis järjestettiin Kuopion CrossFit -salilla, missä oli aivan omanlaisensa fiilis. Vanha tehdasrakennus on kyllä niin hieno paikka. Kukka oli ihanan rauhallinen, perusteellinen ja rento opettaja. Sanoisin, että paras koko Suomessa ja se puhukoon puolestaan. On aivan eri juttu nostaa oikein, kuin nostaa väärin.
Kuopion crossfit -sali

Tässäpä muutamia tärppejä koulutuksesta:
-Heilautukset lähtee jaloista ylöspäin EI lantiosta eteenpäin!
-Kuula liikkuu ylös-alas suunnassa lähellä vartaloa, ei vartalosta poispäin.
-Kahvakuulailu on RENTOA! Älä jännitä. Kun saliharjoittelussa otetaan aina ennen nostoja kovat paineet lihaksiin ja puristetaan mahdollisimman paljon, niin tässä tehtiinkin kaikki päinvastoin: mahdollisimman rennosti ja puristusta ei tarvita.
-Perinteistä kuntosaliharjoittelu ja kahvakuulaa ei voi verrata toisiinsa mitenkään. Karkeasti ottaen niitä ei pitäisi yhdistää.
-Kahvakuulailu (jos niin voi sanoa) + raskas painoharjoittelu = SUPER!
-Kun kuulassa on painoa, niin opit nostamaan oikein. Jos kuula painaa kaksi kiloa, se on liian kevyt.
-Jos halutaan nostaa isoja painoja, niin otetaan levytanko ja ladotaan siihen levypainoja. Jos halutaan treenata kestovoimaa ja kahvakuulaa, niin tehdään kahvakuulatreeniä.

Kurssi vahvisti myös entisestään minun käsitystä siitä, että kahvakuulalla kuuluu tehdä kahvakuulaliikkeitä, eikä höpöhöpö kauppakassinheilutuksia tai maastavetoja. Kahvakuulaliikkeet ovat tehokkaita, hauskoja ja monipuolisia, mutta höpöhöpöliikkeet tehottomia, tylsiä ja yksipuolisia. Riittää täysin kun pohjaa treeninsä hyviin perusliikkeisiin ihan kuten saliharjoittelussa. Jos salitreenissä perusliikkeitä ovat kyykyt, maastavedot, punnerrukset ja leuanvedot vapailla painoilla, niin kahvakuulailussa ne ovat etuheilautus, rinnalleveto, työntö ja tempaus kisakuulalla. Opettele siis tykkäämään perusliikkeistä ja saamaan vaihtelua treeniin ohjelman kautta. Koko kroppa saa kaikista tehokkaimman treenin, kun treenataan isoja liikkeitä ja tulostakin tulee.

Kilpakuula on aina parempi kuin “turistikuula”, sillä se mahdollistaa oikeat tekniikat ja oikeat nostoasennot. Oikeat kuulat kunniaan ja höpöhöpökuulat jätetään kauppaan siis. Olen itse pitkään haaveillut omasta kisakuulasta ja nyt kuume nousi vain entisestään. Taitaa siis olla tilaus pian edessä. 🙂

The Kahvakuulat!

Tämmönen 8 kiloinen pitää saada!

Kyynärluu (taijokusemmonen) otti kyllä kunnon hittiä pehmusteista huolimatta, koska ovat niin tottumattomat tuollaisiin iskuihin. Se ei tietenkään menoa haitannut ainakaan kovin paljon. Luulempa, että pari päivää ovat kosketusarat. Tämäkin korjautuisi sillä, että kuulailisi säännöllisesti, jolloin paikat tottuisi.

Oli kyllä erittäin hauska päivä! 🙂 Voisinpa lähteä Kukan koulutukseen toistekin. Aamupäivällä meinasi tulla paniikki kun Kuopioon mennessä huomattiin, että meiltä unohtui evässmoothiet kotiin. 😀 Kylmälaukku täynnä evästä, jäi jääkaapin eteen lattialle. Siispä piti kurvata heti Kuopiossa Lidliin kauppaan juoksujalkaa. Hyvin pärjättiin niilläkin eväillä ja olipahan kotona sitten odottamassa jo ruokaa kun tultiin.

Minä ja Kukka Laakso

Pin It on Pinterest

Share This