Suomen luonnosta saa kesällä kyllä vaikka minkälaista superfoodiaa eli poikkeuksellisen ravinteikasta ruokaa. Olisi kiva oikeastaan tutustua villivihanneksiin hieman enemmänkin ja mietinkin Hulluna hortaan -kirjan ostamista. Toistaiseksi olen tyytynyt marjojen ja sienien lisäksi keräämään nokkosta, joka on kyllä törkeän hyvää! Olen käyttänyt sitä pääasiassa smoothieissa ja munakkaissa samalla tavalla kuten pinaattia.
Herkullista!

Nokkonen parantaa kaikkea aineenvaihduntaa kehossa, lievittää kipuja ja rauhoittaa keskushermostoa. Lisäksi se parantaa vastustuskykyä ja parantaa suolen toimintaa. Se sisältää runsaasti klorofylliä eli lehtivihreää, joka poistaa tehokkaasti ympäristömyrkkyjä kehosta. Mineraalisuoloja siinä on enemmän kuin yhdessäkään muussa suomalaisessa kasvissa.

Luonnollisesti nokkonen sisältää paljon erilaisia vitamiineja (mm. A, B1, B2, B3, B5, C,E, K1, ubikinonia, eteeristä öljyä, lesitiiniä, rautaa, kalsiumia, kaliumia, piitä, seleeniä, rikkiä, magnesiumia, mangaania, sinkkiä, kromia) luonnollisessa muodossa. Paras tapa on edelleen ottaa mahdollisimman paljon vitamiineja ruoasta ja sitten täydentää sitä tarvittaessa vitamiinipillereillä. Rautaa nokkosessa on seitsemän kertaa enemmän ja C-vitamiinia neljä kertaa enemmän kuin pinaatissa. Piitä on 60 kertaa enemmän kuin lehtisalaatissa. Listaa voisi jatkaa pidemmällekin.

Pienet ja uudet nokkoset voi kerätä kokonaisina, mutta vanhemmista nokkosista kannattaa kerätä latvat. Jos haluat säilyttää kaikki tärkeät raivinteet, kanattaa mieluumin kuivataa nokkonen miedossa lämmössä tai käyttää suoraan sellaisenaan esim. smoothien tekoon. Nokkosen voi myös keittää pakastusta varten, mutta tällöin osa ravinteista tuhoutuu… Käsineet käteen ja poimimaan! Hyvät säätkin on!

Nokkonen

Pin It on Pinterest

Share This