Ihmiset laihduttava ja kuvittelevat olevansa onnellisempia sitten kun puntari näyttää 60kg tai ehkä 59kg tai 55kg? Kaikki menestyneet, rikkaat ja onnelliset ovat hoikkia sekä vähän lihaksikkaitakin. Eivät ainakaan läskejä. Televisiosta näytetään miten kovaa pitää hikoilla ja vuodattaa verta ja kyyneleitä, että läski sieltä alkaa pikkuhiljaa sulaa. Sehän on hikoilun ainut tarkoitus – siis se läskin sulatus. Muutenhan kukaan ei vapaaehtoisesti hikoile. Nykyään tuntuu kuin mitään muuta ei olisi maailmassa, kuin läskien karistelu, ulkonäön parantaminen ja sen arvioiminen. Laiha ja lihaksikas pitää olla, jotta voi osoittaa olevansa hyvä ja onnistunut ihminen.
Ihmiset vaan ovat huonossa kunnossa nykyään. Ylipainoa on. Terveysongelmia on. Laiskuutta on. Paha olokin on. Jotain tarvitsisi tehdä.

Entä jos miettisimme joskus mitä muuta haluamme olla kuin laihoja ja lihaksikkaita? Entä jos heität ulkonäköajatuksen kokonaan pois ja mietit millaisia ominaisuuksia olet aina halunnut kehittää? Mitä taitoja haluaisit osata? Älä nyt tässä vaiheessa mieti mikä on mahdollista ja mikä ei. Jos sinulla ei olisi mitään rajoitteita liikunnan suhteen, niin mitä tekisit? Oletko pikkutytöstä saakka ihaillut taitoluistelijoita tai balettitanssijoita? Haluatko seistä käsilläsi tai tehdä spagaatin? Toivoisitko, että olisit mahdollisimman vahva? Ihailetko sirkusesiintyjien ilma-akrobatiaa? Mieti mitä sinä haluat tehdä jos KAIKKI olisi mahdollista?

Loppujen lopuksi on hyvin vähän asioita joita ihmiset eivät voi tehdä. On vain asioita joita ihmiset eivät kehtaa tai uskalla edes aloittaa. Sinusta ei voi ehkä tulla Olympiavoittajaa painonnostossa, mutta voisitko treenata kuten olisit menossa Olympiakisoihin? Nauttien treenistä ja onnistumisista. Opetella periksiantamattomuutta. Nähdä kehitys, kun rauta liikkuu päivä päivältä paremmin. Hankkia kavereita, jotka tsemppaa huonoinakin hetkinä? Hankkia tiimi ympärillesi joka antaa vinkkejä?

Ajattele vaikka yleisurheilijoita. Mistä he ovat lähteneet? Nollasta. Jokainen heistä on ollut joskus lapsi ja mennyt yleisurheilukouluun pitämään hauskaa, saamaan ystäviä ja tekemään sitä mikä tuntuu hyvältä. Ei monikaan ole yrittänyt laihduttaa lapsena. Eikä meistä kukaan ole ollut seppä syntyessään. Toki lahjakkuuksia on olemassa, mutta nekin täytyy kaivaa esiin. Mitä jos sinä lähtisit samalla lapsen innolla mukaan liikuntaan? Ensin mietit mitä haluat tehdä ja missä haluat olla hyvä, sitten vain parannat tarvittavia ominaisuuksia pikkuhiljaa.

Yksi juttu mikä kannattaa tässä vaiheessa huomioida on se, että yleisurheilijat ovat monesti hyvässä kunnossa. Kun keho on mahdollisimman suorituskykyinen, voimakas, nopea, räjähtävä, elastinen ja notkea niin se vain näyttää tosi hyvältä. Ulkonäkö tulee usein aina suorituskyvyn lisääntyessä. Suorituskyvyn lisääminen vain palkitsee todella paljon enemmän, kuin ulkonäön havittelu. Ulkonäkö muuttuu loppujen lopuksi TODELLA HITAASTI, mutta suorituskyvyssä näet muutoksia jo viikoissa jos päätät tosissasi tähdätä johonkin ja treenaat fiksusti. Esimerkiksi suurempia kyykkypainoja on huomattavasti mukavampi havitella kuin pienempää rasvaprosenttia.

Olen nähnyt monien asiakkaiden kohdalla, että mikäli lähdetään vaikka sieltä sohvanpohjakunnosta ja aletaan pikkuhiljaa treenaamaan kuten urheilijat (fiksusti ja suorituskyky edellä tavoitteellisesti), Jokainen valmennettavani joka on halunnut nostaa ISOJA RAUTOJA, on aina alkanut näyttää myös ulkoisesti erittäin hyvältä.

Tässäpä muutama esimerkki teille katsottavaksi. Voima näyttää näköjään aina hyvältä. 😉

Painonnostaja Anna Everi (Kuva: www.annaeveri.com)

Kahvakuulavalmentaja ja -kouluttaja Kukka Laakso (Kuva: www.kukkalaakso.com)

Painonnostaja Lidia Valentin Perez (Kuva: www.facebook.com Lidia Valentin Perez facebook -sivu)

Jos huomasit jutun artikkelikuvan, niin en tuntenut olevani kovinkaan vahva ja se myös näkyy. Lavat pettää, keskivartalo ei aktivoidu kuten kuvasta voi huomata ja tästä syystä en jaksanut punnertaa yhdellä jalalla. Hyvällä ulkonäöllä ei ole merkitystä jos terveys on persietestä ja tuolloin(kin) se todella oli. En ollut sen onnellisempi 53 kiloisena kuin nyt 60 kiloisena. Toki haluan näyttää myös hyvältä, mutta nyt osaan tavoitella jo muutakin. Tässäpä se vielä huonona esimerkkinä.

Anu sekoilee

Pin It on Pinterest

Share This