Viime viikolla ajattelin käydä vaakalla. Vaakaan tuijotan nykyisin erittäin harvoin. Valitsen nämä spesiaalit hetket tarkoin, koska en halua olla apealla päällä jo ennen sille astumista. Silloin mikä tahansa lukema saa minut tuntemaan itseni huonoksi ihmiseksi. Kun päivä on hyvä ja mieliala korkeammalla saatan joskus mitata myös painoa, mutta usein tähän täytyy liittää myös rasvaprosenttimittaus. Haluan siis nähdä sen mistä painoni oikein koostuu.
Viimeisen vuoden aikana suunta ei ole ollut mieltä ylentävä. Vaikka jossain vaiheessa paino putosi, niin samalla rasvaton massa laski kuin lehmän häntä. Yritin syödä proteiinia enemmän ja lisätä salitreeniin hypertrofista treeniä. En halunnut menettää niitä viimeisiäkin massan rippeitä, jotka olin työllä ja tuskalla saanut tähän varteen taottua. Noh, ei siitä nyt kuitenkaan tullut mitään… Painon sain kyllä nousemaan ja sen mukana myös rasvaprosenttini, mutta rasvaton massa jäi olemattomiin lukemiin. Voi jehna. Päätin olla välittämättä ja Biosignature -mittauksiin tuli varmaan vuoden totaalinen tauko.

Joku aika sitten päätin taas otatuttaa Heikillä Biosignature -mittauksen. Melkein järkytyin kun näin rasvaprosentin! Rasvaton massakin oli kyllä ihan pohjamudissaan. Samalla mietin, että mitäs hittoa tässä nyt oikein lähtisi tekemään. Yksi asia mitä päätin kokeilla, oli hiilareiden lisääminen ruokavalioon. Olen jo monta vuotta kitkutellut minihiilareilla (noin 80-150g riippuen päivästä). Tottakai ottaisin ne lisäksi paremmista lähteistä kuin aiemmin. Ajattelin, että nyt heivaan kaikki teolliset riisikakut, gluteenittomat näkkärit, riisipastat ym. nopeat hätäratkaisut pois ja alan syödä hiilarit hitaammista lähteistä. Eli riisiä, perunaa ja bataattia lisää ruokavalioon! Katkaisin myös rakkaan suhteeni Punnitse ja Säästä kauppaan. Se oli nyt tullut tiensä päähän. Katsokaas kun joka toinen päivä ei voi käydä hakemassa tummasuklaabanaaneita. For real.

Käytännössä siis putsasin ruokavaliota ja päätin, että herkkupäivät on asia erikseen ja niitä ei kannata pitää joka toinen päivä. Jos syön oikeaa ruokaa ja myös hiilaria riittävän paljon, niin ehkä se saa ne epäterveellisemmät hiilarihimot poistumaan. Sokeri on voimakas ja herkullinen aine. Siitä oli vain nyt sinniteltävä eroon.

Anu puussa

Koska muutoksia tällä minun kropalla on turha odottaa viikossa, niin päätin että otan Biosignature -mittauksen sitten kun siltä tuntuu. Aikaa tähän meni pari kuukautta. Nyt syyskuussa oli sitten mittauksen aika. Puntarilla käydessä ensimmäinen ajatus oli, että “v*ttu olen samassa painossa kuin 2009 Kaisan valmennuksen aloittaessa”. Paino oli siis noussut, mutta päätin antaa sen asian nyt olla. Biosignature kuitenkin näytti jotain muuta kuin mitä olin manannut. Rasvaprosentti oli tullut 0,9 prosenttiyksikköä alaspäin ja rasvaton massa 1,5kg ylöspäin parissa kuukaudessa. No nyt on suunta oikea jos tämä kehitys jatkuu. 🙂 Pitää ottaa tässä syksyn mittaan Biosignature -mittauksia ja katsoa mikä kehitys oikein on. Koska painolla ei ole mitään tekemistä kehonkoostumuksen kanssa, niin paino oli viimeisimmässä mittauksessa 64,2kg. Tavoitteena päästä ylipainoiseksi, mutta saada rasvat alas kuten meidän Sanna-valmentajalla. ;D

Pin It on Pinterest

Share This