Olen toteuttanut täysin gluteenitonta dieettiä 2012 lopulta saakka. Aiemminkin olin vähentänyt gluteenia, mutta saatoin syödä leivän, pulla, keksin tai jonkun muun valinnaisen herkun esimerkiksi kylässä ollessani. Gluteenin syöminen loppui oikeastaan siihen, kun olin syönyt jotain gluteeniviljoja ja tämä aiheutti minulle semmoiset vatsanväänteet, että melkein väänsin itkua sängyssä. (Tämä tapahtui muutamia kertoja vuodessa yleensä silloin kun olin syönyt esim. pizzan normaalilla pohjalla.)
Olin myös kuullut kuinka gluteeni saattaisi vaikuttaa kilpirauahasarvoihin heikentävästi ja gluteenin aiheuttama tulehdus voi pysyä päällä useita kuukausia jos otat esimerkiksi yhden joulutortun. Näin ollen päätin heittää gluteenin romukoppaan. Olin myös henkisesti valmis siihen eikä sen pois jättäminen tuottanut minkäänlaista tuskaa tässä vaiheessa elämää. Gluteeniviljojen poistaminen oikeastaan helpotti olo yllättävän paljon lähinnä vatsan oikkuilujen osalta. Vatsa ei turpoillut enää kummallisesti ja äkillisesti. Tästä syystä päätin jatkaa hyväksi havaittua linjaa.

Nyt tänä kesänä on oikeastaan ollut paljon kirjoituksia siitä, kuinka gluteeniviljat eivät välttämättä olekaan se ongelman ydin vaan kyseessä saattaisikin olla FODMAP hiilihydraatit. FODMAP hiilareita saa muualtakin kuin gluteenista (kuten maitotuotteista, joistakin hedelmistä, kasviksista, sokerialkoholeista, pavuista ym.). Sain ajatuksen, että voisiko vatsaongelmien aiheuttaja olla sittenkin FODMAP eikä gluteeni?  Olenhan saanut oireita myös maitotuotteista. FODMAP ruokavaliosta tulisi yleensä noudattaa 80% ajasta jolloin tämä tarkoittaisi sitä, että gluteeniviljojakin voisi käyttää silloin tällöin (esim. kylässä ollessa).

Päätin huvikseni testata gluteenin lisäämistä ruokavalioon. Tässä vaarana on tietysti psykologinen puoli. Jos siis tiedän syöväni gluteenia, niin voi olla, että tämä antaa jo virheellisen tuloksen ja saan reaktion. Ensimmäinen tilaisuus tarjoutui Hymy Raw Food Cafessa, jossa tarjoiltiin miso keittoa. Miso tehdään yleensä soijapavuista, mutta kyseinen miso jota käytettiin luennolla oli tehty 40% ohrasta ja loput oli soijaa. Söin misokeiton, mutta tiettävästi en huomannut mitään oireita sen jälkeen. Ohran määrä tosin jäi minimaalisen pieneksi annoksessa (Tuli varmaan joku 1/4 tl.)

Myöhemmin ajattelin testata nepalilaisessa ravintolassa oman kämmenen kokoisen palan naan -leipää. Välittömiä oireita ei siitäkään tullut ja ajattelin selvinneeni koitoksesta. Illalla kuitenkin minulla alkoi tulla todella tunkkainen olo. Päähän koski ja menin nukkumaan. Kun heräsin päiväunilta, niin vatsaani alkoi nipistellä. Mieleeni tuli ne tuntemukset joita olin joskus aiemmin saanut viljoja syödessä. Vatsa turposi ilmapalloksi. Ripulia en sentään onnekseni saanut, mutta ikävän olon joka tapauksessa…

En tiedä johtuiko tuo kummallinen turvotus naan leivästä, mutta vahvasti kuitenkin epäilen sitä… Näistä tutkimuksista nyt sitten olen päättänyt edelleen jatkaa gluteenittomalla linjalla, joskin sillä erotuksella että jos määrä on erittäin minimaalinen kroppani todennäköisesti sietää sen.

Asia jossa olen petrannut on hiilareiden laatu. Kun aloin gluteenittomalle käytin nopeasti ja helposti saatavia hiilarinlähteitä. Tämä tarkoitti riisikakkuja, gluteenittomia näkkäreitä, gluteenittomia leipiä, riisipastaa jne. (Tällöin huomasin mm. että hiiva ei sovi minulle, sillä aina kun söin hiivaa sisältävää leipää vatsani alkoi möyriä.) Nyt olen kuitenkin pyrkinyt jättämään nämä teolliset tuotteet kokonaan pois ja käyttämään hiilarilähteinä perunaa, bataattia, riisiä, quinoaa jne. Hyvän kehonkoostumuksen saavuttamiseen vaikuttaa eritoten hiilihydraattien laatu.

Suosittelen kyllä edelleen kokeilemaan gluteenittomuutta jos esimerkiksi vatsaongelmia löytyy. Jos koet, että gluteenittomuudesta ei ollut mitään apua pidemmälläkään ajalla, niin tuskin välttämislinjalle kannattaa lähteä. Ruoka-aineiden eliminointi tulee kuitenkin tapahtua sitä tahtia kuin on siihen valmis. Muuten seurauksena voi olla täysin turhaa ahdistusta. Omalla kohdallani kuitenkin elämänlaadun kannalta on ihan sama olenko gluteenittomalla vai gluteenillisella linjalla. Silloin olen lopulta mieluumin gluteeniton.

Anu metsässä

Pin It on Pinterest

Share This