Mistä herkkuhimot johtuvat?Herkkuhimot ovat usein monen tekijän summa. Yksi yleisimmistä herkkuhimojen aiheuttajista on liian vähkalorinen ja vähäproteiininen ruokavalio. Tähän päivään mennessä en ole nähnyt montaakaan valmennettavaa, jotka olisivat syöneet riittävästi proteiinia aterioilla kun tulevat valmennukseen (luen myös välipalat aterioiksi). Proteiininpuute näkyy helposti jatkuvana nälkänä ja sitä myötä myös herkkuhimot kasvavat. Proteiini tasapainottaa myös verensokeria ja myös tällä on oma osansa herkkuhimojen hillitsemisessä. Herkästi alas tipahtava verensokeri saa meidät himoitsemaan sitä mistä on puutetta – sokerista. Kun huolehdit siitä, että syöt jokaisella aterialla riittävästi proteiinia, myös “itsekuria” alkaa löytyä huomattavasti enemmän.

Paljonko on sitten riittävästi proteiinia? Jos ajattelet kämmenesi kokoisen pihvin (150g), saat siitä noin 20-25g proteiinia. Tämä on riittävä määrä keskikokoiselle naiselle. Jos olet mies, tuplaa annos. Tällaisia määriä proteiinia pitäisi saada jokaisella aterialla. Proteiini on siinä mielessä kiva ruoka-aine, että se toimii kudosten rakennusaineena ja näin ollen vahvistaa koko kehoa. Proteiinia saat helposti esimerkiksi lihoista, kalasta, äyriäisistä, maustamattomasta rahkasta tai raejuustosta, kananmunista ja pavuista.

Liian pitkiksi venyvät ruokailuvälit ovat toinen monelle tuttu ongelma. Pitkät ruokailuvälit aiheuttavat verensokerin voimakkaan laskun ja tämän jälkeen kierre onkin valmis. Otamme sokerisen herkun nostamaan verensokeria. Ilman proteiinia, verensokeri romahtaa nopeasti alas ja taas mielemme tekee sokeria. Pidä ruokailuvälit 3-4 tunnin pituisina keinolla millä hyvänsä! Mieti jo etukäteen mitkä ateriat ovat sinulla päivän aikana haastava toteuttaa ja keksi näihin tilanteisiin helppoja (ja proteiinipitoisia) välipalavaihtoehtoja. Minun helppo välipalani voi esimerkiksi olla proteiinijuoma-hedelmä-pähkinät kombinaatio. Keitetyt kananmunat ovat myös helppoja kuljettaa mukana minne vain. (Kyllä minulla on ollut laukussani kananmunia. :D)

sugar-lips

Makeanhimo voi johtua myös yksinkertaisesti ruoasta, jossa ei ole makeaa makua. Jos ruoasta puuttuu jatkuvasti makea, voi siihen syntyä entistä voimakkaampi himo. Itse yritän käyttää ruoan kanssa monipuolisesti erilaisia hedelmiä ja marjoja kuten viinirypäleitä, mansikoita, kuivattuja mulpereita ja hunajaa. Lisäksi saatan tehdä makeita, mutta terveellisiä jälkiruokia aina kun sille päälle satun. Herkuttelukaan ei siis aina tarvitse olla sokerinhuuruista höttöä.

Näiden syiden lisäksi, myös stressi lisää herkkuhimoja. Kun stressihormoni on korkealla, keho yrittää tasapainottaa tilannetta keinolla millä hyvänsä. Jos saamme insuliinin ylös, stressihormoni laskee. Insuliinin saamme helpoiten ylös syömällä hiilihydraattia ja sokeria. Ei siis ihme, että stressaantuneessa tilanteessa tekee herkemmin mieli myös makeaa. Karkin mättäminen ei tietenkään ratkaise itse ongelmaa, joten kannattaa miettiä olisiko stressiä mahdollista poistaa tai purkaa jollakin keinolla. Erilaiset rentoutuskeinot voivat tehdä erittäin hyvää. Luonnossa oleilu, syvähengitys, piikkimatolla makaaminen, suggestiorentoutus, jooga tai venyttely voivat olla hyviä keinoja helpottaa stressiä. Mieti myös olisiko stressitekijän eliminoiminen elämästä mahdollista.

Suoliston huono kunto voi aiheuttaa makeanhimoa, sillä huonot bakteerit käyttävät usein ravinnokseen sokeria. Tarvittaessa kannattaa pyrkiä tasapainottamaan suoliston toimintaa terveellisen ruokavalion avulla sekä käyttämällä esimerkiksi probiootteja. Myös erilaiset ravinnepuutokset voivat aiheuttaa ylitsepääsemätöntä makeanhimoa. Monille makeanhimon torjumiseen voi toimia voimakkaan B-vitamiinivalmisteen tai kromin käyttäminen päivittäin.

Herkkuhimot eivät siis ole vain yhden tekijän summa. Loppujen lopuksi uskon erittäin vähän itsekurin voimaan. Itsekuria ei tarvita, jos keho on tasapainossa. Usein kyse onkin ennemmin kehon viesteistä ja fyysisistä tekijöistä, kuin varsinaisesta itsekurista. Ole siis armollinen itsellesi ja mieti, mistä makeanhimo sinun kohdallasi voisi loppujen lopuksi johtua.

Karkit

Kieltäytyminen vai kontrollin menettäminen?
Kieltäytyminen makeasta on harvoin kovin pitkäkestoinen ratkaisu. Ylipäätään kieltäytyminen saa meidät usein himoitsemaan makeaa vain entistä enemmän. Jos sanon sinulle “älä ajattele punaista palloa”, mitä mielessäsi pyörii? Todennäköisesti punaisia palloja. Jos mietit “älä syö karkkia” tulet todennäköisesti syömään sitä. Kokeile mieluumin kaikkia yllämainitsemiani asioita ja tulet huomaamaan, että makeanhimo pikkuhiljaa helpottaa ja herkuttelukin vähenee itsestään.

Kuinka lähteä muuttamaan syvälle juurtuneita tapoja?
Kun haluat muuttaa elämäntapojasi, mieti mikä olisi YKSI tärkein asia pistää ensiksi kuntoon. Aloita sitten tästä tavasta, äläkä keskity minkään muun asian muuttamiseen. Ota seuraava asia työn alle vasta sitten, kun edellinen sujuu jo rutiinilla.

Seuraavassa osassa käsittelen mitä tehdä, kun herkkuhimo iskee kaupassa karkkihyllyn kohdalla? Milloin ja millä itse herkuttelen?

Pin It on Pinterest

Share This