Jos ensimmäinen osa meni sinulta ohi, niin löydät sen TÄÄLTÄ.
Varmaan kaikkiin meihin iskee joskus makeanhimo, vaikka elämäntavat olisivat kunnossa. Mielestäni makunautintoja pitääkin olla elämässä. On nautinnollista syödä toisinaan makeaa. Ajatus ruoasta pelkkänä polttoaineena on puistattava. Kuka haluaisi niin tylsän elämän?

Mitä tehdä silloin kun herkkuhimo iskee?

Tiedät varmaan tilanteen, kun kävelet nälkäisenä raskaan työpäivän jälkeen kauppaan ja karkkihyllyllä on vaikea vastustaa suklaata. Minullekin on käynyt näin liian monta kertaa. Stressi, väsymys, nälkä. Siinä vasta yhtälö, jonka seurauksena on todennäköisesti sokerimättö.

Tässä tilanteessa on kuitenkin vielä jotain tehtävissä. Tämä voi vaatia harjoittelua, mutta kukapa meistä olisi oppinut yhtään mitään ilman treeniä ja toistoja?

Seuraavan kerran kun sokerihimo iskee, pysähdy.
– Mieti miksi haluat juuri nyt karkkia/suklaata/leivonnaisia?
– Mitä tunnet juuri nyt? Mitä sokerin syöminen antaa sinulle? Mikä tunne siitä tulee?
– Millä muulla voisit saada saman tunteen?
– Millainen fiilis sinulla on herkuttelun jälkeen?
– Mikä olisi hieman parempi valinta karkin/suklaan/leivonnaisen tilalle?
– Mitkä ovat tavoitteesi? Millainen valinta tukisi paremmin tavoitettasi?

Lopuksi, tee valinta. Ei ole väliä mitä lopulta päätit. Tärkeintä on, että pysähdyt ja käyt listan kysymyksiä läpi ennen valintaa. Kokeile tätä erilaisissa tilanteissa. Juhlissa, kylässä, leffaan mennessä, ruokakaupassa…

Milloin ja millä herkuttelen?

Tykkään sokerista ja herkuista. Kuten edellisessä postauksessa kerroin, kieltäytyminen on harvoin pysyvää ja tästä syystä olisi hyvä löytää se kuuluisa keskitie myös herkuttelun suhteen. Tällä hetkellä minulla ei oikeastaan ole mitään aikataulua siihen milloin saan herkutella ja milloin en. Jos mieleni tekee herkkuja, niin syön niitä tai en. Ajattelen enemmänkin niin, että kun kehoni on (ainakin jotenkin) tasapainossa, sokerin syöminen ei herkästi karkaa käsistä. Nyt pystyn tekemään päätöksiä itse, eikä sokerihimo ohjaile minua.

Kun haluan makeaa, ostan yleensä jotain seuraavista:

– tummaa suklaata tai raakasuklaata
– kuivattuja viikunoita, taateleita, mulpereita tai muita kuivattuja hedelmiä
– tuoreet taatelit tai hedelmät
– itse tehdyt herkut, kuten makea munakas, terveysmuffinssit, suklaiset smoothiet jne.
– proteiinipatukka tai raakapatukka
– karkki ja maitosuklaa jos sille päälle satun.

Asia jonka olen huomannut syötyäni sokeriherkkuja on lihasheikkous. Usein lihasheikkous alkaa jonkin ajan kuluttua sokeriherkkujen syömisestä ja voi jatkua jopa seuraavan päivänkin ajan. Ihan kuin krapula. Tämä asia saa minut miettimään sokerin käyttöä, sillä en halua pilata treenejäni. (Samoin on käynyt alkoholin kanssa, sillä jo yksikin annos pilaa yöunet enkä halua, että näin tapahtuu.)

Nää on yhdet mun lemppariherkuista!

Kaikki tekeminen lähtee rakkaudesta.

Tämä voi kuulostaa kliseiseltä, mutta kun alat rakastaa itseäsi, teet itsellesi todennäköisesti enemmän hyvää. Olen sitä mieltä, että mitä enemmän vihaat kroppaasi ja ulkonäköäsi, sitä todennäköisemmin haluat pahoinpidellä itseäsi epäterveellisillä ruoilla. Epäterveellisestä ruoasta ei tule hyvä olo, jos sitä tapahtuu liian paljon, liian pitkään ja liian usein. (Pieni määrä herkkuja silloin tällöin voi antaa hyvää oloa ja nautintoa.) Mitä toivoisit parhaalle ystävällesi tai rakkaallesi. Omalla kohdallani toivoisin kaikille heille terveyttä, hyvinvointia ja rakkautta. Kun alat haluta näitä asioita myös itsellesi, niin alat myös tehdä niitä. Jos syöt päivät pitkät munkkipossua, rakastat todennäköisesti enemmän herkkuja, kuin omaa kroppaasi. KAIKKI tekeminen jatkuu vain siten, että rakastat.

(Kuva: http://www.curvemag.com/Curve-Magazine/Web-Articles-2012/Hot-Licks-AG/ )

Pin It on Pinterest

Share This