Olen 29.4. puhumassa Optimal Performance Centerillä klo 18 keskiviikkona ilmaisessa luentoillassa aineenvaihdunnan aktivoinnista. Aineenvaihdunnan aktivointi koskettaa monia asiakkaitani, eikä yhtään vähempää myöskään itseäni. Kilpirauhasongelmaisena aineenvaihdunnan aktivointi on minulla jatkuvasti tapetilla ja olen joutunut muokkaamaan ruokavaliotani monta kertaa ja kokeilemaan asioita myös kantapään kautta.
AnuEmilie
Mitä on aineenvaihdunta?
Aineenvaihdunta on sana, joka on hyvin laajasti väärin ymmärretty termi. Ihmisten suusta olen kuullut monta kertaa esimerkiksi “käyn vessassa useasti päivässä, aineenvaihduntani on nopea”, “aineenvaihduntani on hidas, koska minulla on ummetusta”, “juon paljon vettä, joten aineenvaihduntani on kunnossa”, “aineenvaihdunta on kaloreiden tehokasta polttoa”. Nämä väittämät eivät lopulta kerro mitä aineenvaihdunta oikeastaan on. Aineenvaihdunta on kaikkien kehon kemiallisten reaktioiden summa. Suurin osa näistä reaktioista muuttaa syömäämme ruokaa energiaksi, jota kehomme voi käyttää. Ilman aineenvaihduntaa emme voisi olla elossa. Kyse on siis monista muistakin elämän osa-alueista, kuin rasvan polttamisesta.

Mikä pistää kapuloita aineenvaihdunnan rattaisiin?
Aineenvaihdunta voi hidastua monesta eri tekijästä, mutta yksi yleisimmistä omissa valmennuksissa näkyvistä ongelmista on diettaaminen liian alhaisilla kaloreilla ja hiilareiden vähentäminen alhaiselle tasolle pitkiksi ajoiksi. Tähän vielä usein yhdistetään kovatehoinen liikunta ja silloin soppa on valmis. Muita aineenvaihduntaa hidastavia tekijöitä voivat olla muun muassa uniongelmat (uniongelmat esimerkiksi huonontavat insuliiniherkkyyttä ja lisäävät huonolaatuisten hiilareiden himoa), hormoniepätasapainot (kuten kilpirauhasen vajaatoiminta tai alhaiset testosteronitasot), muutoin huono/epäterveellinen ruokavalio (esimerkiksi tyypin 2 diabetes on yksi esimerkki aineenvaihdunnan ongelmista) sekä liikkumattomuus (mitä vähemmän meillä on lihasmassaa ja aktiivista kudosta, sitä hitaammaksi aineenvaihdunta käy).

Mitkä ovat hitaan aineenvaihdunnan merkit?
Hidastuneen aineenvaihdunnan voi tunnistaa useista erilaisista oireista. Esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet voivat ollakin merkki hidastuneesta aineenvaihdunnasta. Niitä ovat muun muassa hitaus, alhaiset energiatasot, heikentynyt stressinsietokyky, vaikeus polttaa rasvaa tai kasvattaa lihasta, palelu, muistin heikkeneminen, haluttomuus liikkua/olla aktiivinen.

Mistä aineenvaihdunnan parantaminen lähtee
Minulla on sinulle hyviä uutisia. Monesti aineenvaihduntaa pystyy vilkastuttamaan omilla valinnoilla ja teoilla. Vaikeutena tässä on se, että sinun täytyy muuttaa elämäsi pysyvästi ja sinulla ON OLTAVA malttia. Pistä laihduttamisaikeet joksikin aikaa romukoppaan. Aineenvaihdunnan aktivoiminen vaatii aikaa useista kuukausista useisiin vuosiin. Painotan edelleen sitä, että sinun on valmistauduttava muuttamaan koko elämäsi ja ajatuksesi uudeksi. Muutos on pysyvä, kun se tehdään hitaasti. Niin tylsää kuin koko juttu onkin, niin kaikki lähtee liikkeelle perusasioista. Tässä pientä listaa asioista jonkunlaisesta tärkeysjärjestyksestä.

1. Uni kuntoon!
Kehon korjausprosessit eivät voi toimia kunnolla ilman riittävää ja hyvälaatuista unta. Opettele nukkumaan oikeisiin aikoihin ja mene nukkumaan viimeistään klo 22-23.

2. Paljon ravinteita sisältävää ja mahdollisimman vähän prosessoitua tavaraa suusta alas.
Jos aineenvaihdunta on jumissa, on sinun lisättävä ruoan määrää. Nosta siis kaloreita hitaasti ylöspäin. Keskikokoisen naisen tavoitteena on syödä ainakin 2000kcal/päivä. Kuten huomaat, kyseessä ei ole mikään kitudieetti. Vaikka painonpudotus olisi tyssännyt aikapäiviä sitten ja kaloreiden nostaminen tuntuisi hullulta, niin tämä on tehtävä jos haluat tulevaisuudessa edistyä pidemmälle kuin missä nyt olet.

3. Korjaa suoliston toimintaa.
Mikäli suolisto on heikossa kunnossa, keho ei saa käyttöönsä tehokkaasti ravinteita syömästämme ruoasta. Huonokuntoinen suolisto aiheuttaa monille makeanhimoa ja jopa masentuneisuutta. Suolisto on kuin toiset aivomme, joten siitä on pidettävä hyvää huolta. Kun suolisto on hyvässä kunnossa, myös maksa jaksaa paremmin. Terveellinen ja ravinteikas ruoka on yksi tärkeimmistä asioista myös suoliston toiminnan kannalta. Tämän lisäksi voit tehdä muita korjaustoimenpiteitä tarpeen mukaan. Monille on apua esimerkiksi probiooteista ja kuitulisästä.

4. Järkevää liikuntaa vasta sitten, kun siihen on energiaa.
Laita ensin yllä olevat asiat kuntoon. Tämän jälkeen aloita liikuta pienin askelin. Lisää ensin normaalia arkiaktiivisuutta. Seiso esimerkiksi työpäivän aikana, kulje matkoja jalan tai pyörällä. Kun nämä asiat ovat osa elämää, voit hitaasti lähteä lisäämään kovempitehoista liikuntaa mukaan kuvioihin. Vaikka liikunta lisää aineenvaihdunnan tehoa, voi liiallinen tai liian aikaisessa vaiheessa lisätty liikunta pistää kapuloita rattaisiin entisestään.

DSC_5112

Mitä muuta aineenvaihdunnan aktivoimisen eteen voisi tehdä? Siitä kerron lisää luennollani keskiviikkona.

Pin It on Pinterest

Share This