Viikonloppuna Optimal Performance Centerillä olivat luennoimassa lääkäri Vilho Ahola ja valmentajamme Sanna Eloranta. Luonnollisesti olin kuuntelemassa settiä, koska tiesin että näiltä kahdelta tyypiltä ei voi tulla ulos kuin laatutavaraa. Koulutus oli tarkoitettu alalla toimiville ja paikalla olikin todella kovan tason ammattilaisia. Sanoisin, että tätä koulutusta olisi pitänyt olla kuuntelemassa kaikki, jotka valmentavat ihmisiä ravinto- ja treenipuolella.

Luentoa kuunnellessa olin erittäin iloinen, että meillä oli Sannan kanssa samanlaiset toimintatavat ja aineenvaihduntaongelmien purkamiseksi. Olen siis jotain oppinut tässä reilun vuoden aikana! JEE! Vaikka toimimme samassa tiimissä, emme ole aiemmin keskustelleet asioista sen tarkemmin keskenämme. Ilmeisesti kuitenkin tiimimme sisällä on tietty valmennuskulttuuri, joka toistuu olipa kyseessä millainen tilanne tahansa. Valmentaminen ei ole vain ruokalappujen jakamista, vaan se huomioi ihmisen kokonaisuutena.

No sitten itse koulutuksen antiin. Tässä koulutuksessa kävi myös erittäin selväksi, että “syö vähemmän kuin kulutat, niin laihdut” on tuubaa, joka pistää ihmisten päät vain ihan sekaisin. Mitäpä jos se kulutus on itse ryssitty pohjamutiin? Entä jos lause olisikin ennemmin “tehosta aineenvaihduntaasi, niin kulutat enemmän ja laihdut”? Eniten aineenvaihduntaongelmien purkamisessa haasteita tuottaa henkinen puoli. Kuten olen täälläkin blogissa aiemmin maininnut, niin aineenvaihduntaongelmien ratkaiseminen saattaa vaikuttaa helpolta, mutta päänuppi on usein se joka tuo omat ongelmansa peliin. 

Sanna kuvasi hyvin henkisten ongelmien ratkaisemista uusien aivopolkujen luomiseksi. Jos olet lapsuudesta saakka kävellyt metsässä tiettyjä polkuja, ne ovat hyvin vahvoja ja niitä on helppo kulkea. Polulta ei mielellään poistuta rämeikköön. Kun haluat luoda uusia ajatusmalleja, sinun on poistuttava vanhalta polulta ja alettava rakentaa uutta. Aluksi maasto on vaikeaa ja raskasta kulkea. Voi olla, että palaat välillä vanhalle polullesi. Lopulta vanha polku alkaa kuitenkin kasvaa heinää ja pensaita, kunnes se viimein vuosien saatossa häviää. Uudet polut sen sijaan vahvistuvat päivä päivältä, kun jaksat kulkea niitä pitkin. Usein aineenvaihduntaongelmaisilla on todella vahvat aivopolut diettaamiselle ja painonnousun pelolle.

Koska aineenvaihdunnan parantaminen on ennen kaikkea mielenhallinnan projekti, on valmennettavalla oltava 100% sitoutuminen koko juttuun ja luotto valmentajaan. Valmentajan tehtäväksi jää selvittää onko asiakkaan sitoutumisen taso riittävä ja onko hän tosissaan lähtiessään pitkään projektiin. 

Tällainen kehon toiminnan ja mielen ohjelmointi vie siis aikaa useista kuukausista vuosiin. Fakta on kuitenkin se, että jos keskittyy terveyden ja aineenvaihdunnan parantamiseen kolme vuotta, hyvä kehonkoostumus tulee sivutuotteena jossain vaiheessa jokatapauksessa. Jos taas jatkaa samoja asioita kuin ennenkin (eli päätöntä diettaamista), tulokset ovat samat kuin aiemminkin, eli enemmän rasvaa, vähemmän lihasta, energiatasojen laskua ja aineenvaihdunnan hidastumista. Vasta kun olet tehnyt aineenvaihdunnan resetoinnin (josta puhuin tässä postauksessa), voit alkaa miettiä onko diettaamiselle enää tarvetta ja jos on, se tulee tehdä toisin kuin mitä aiemmin on tehty, jotta aineenvaihdunta voisi jatkossa pysyä kunnossa.

Teille blogini lukijoille ei varmastikaan tule yllätyksenä, että aineenvaihdunnan parantamiseen vaaditaan kaloreiden hidasta nostamista ylös laadukasta ruokaa suosien. Samalla unta tulee vaalia ja stressitasot pitää kurissa. Energiantarve vaihtelee yksilöstä riippuen ja tähän luonnollisesti vaikuttaa lihasmassa, aktiivisuuden määrä päivän aikana, treenin määrä ja niiden laatu. Kaloreiden laskemista on fiksua tehdä, mikäli haluaa selvittää lähtötilanteen kalorimäärän suhteen ja jotta tiedetään kuinka kaukana tavoitteesta ollaan. Henkilöstä riippuen kaloreita voidaan laskea yksi päivä tai useampi viikkokin, jotta tiedetään missä ravinnon suhteen oikeastaan mennään. Kun lähtötilanne on selvillä, on helpompi arvioida millaisia muutoksia ruokavalioon tulisi ensisijaisesti tehdä.

Aineenvaihdunnan parantaminen on siis ennen kaikkea systemaattista työtä, jossa kuitenkin pitäisi muistaa rentous. Neuroottisuudesta toiseen menemällä ei takuulla pääse eteenpäin. 

Sannalta tuli luennon loppuun myös käytännön asiakasesimerkkejä, jotka ovat onnistuneet parantamaan aineenvaihduntaa näillä opeilla. Kun näkee onnistumisia omassa valmennustyössä ja siihen lisäksi muiden esimerkkejä, on vain oikeasti uskottava, että tämä on ihan oikea tie mitä itse kuljen ja johon kannustan myös asiakkaita. Jos ollaan pääasiassa alle 20% rasvoissa ja syödään kuin hevoset, niin kyllähän se minullekin kelpaa ja niin luulisi kelpaavan monille muillekin. Kun vain ihmiset tajuaisivat lopetella sen selittelyt, että “kun en minä voi, koska olen geneettisesti niin paska/olen liian laiska/aineenvaihduntani on niin heikko/yms.”.


Jos haluat oppia lisää aineenvaihdunnasta, niin 9.11. alkaa Aktivoi aineenvaihduntasi -verkkovalmennus. Valmennuksessa opit parantamaan aineenvaihduntaasi itse ja viikottaiset tehtävät opettavat viemään asiat käytäntöön. Klikkaa siis mukaan TÄSTÄ.

Pin It on Pinterest

Share This