Aineenvaihdunnan ongelmat eivät ole pelkästään ylipainoisten ongelmia. Kun puhutaan aineenvaihdunnasta, se yhdistetään usein laihtumiseen ja hyvä aineenvaihdunta mielletään laihuutena. Aineenvaihdunnan eheytys ei ole laihtumista. Tarkoituksena on palauttaa kehon toiminta optimaaliselle tasolle. Aineenvaihdunnan aktivointi ei siis katso kokoa, ikää tai sukupuolta. 

Aineenvaihdunnan ongelmat ovat usein tunnistettavissa vaikkapa seuraavista oireista:

  • Heikentynyt palautuminen arjesta ja urheilusta
  • Kova stressitaso (henkinen tai fyysinen)
  • Kehonkoostumus on höttöä eli lihasta on vähän
  • Lihas ja voima ei tartu treeneistä huolimatta
  • Energiatasot ovat matalat
  • Ruoka-ainehimoja ja ruokavaliossa repsahduksia
  • Suoliston ongelmat
  • Ohuet kynnet ja/tai hiukset
  • Matala libido

Kaikkia näitä oireita ei välttämättä ole yhtäaikaa, mutta jos tunnistat useamman kohdan näistä, eikä selitystä ololle löydy, kannattaa ainakin vilkaista omaa ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa onko siellä kaikki hyvin. 

Mikä sitten johtaa normaalipainoisella aineenvaihdunnan ongelmiin?

  • On totuttu syömään jatkuvasti liian vähän
    Eräs valmennettavani sanoi kokeneensa, että naisten kuuluu syödä pieniä annoksia kerrallaan ja on jopa noloa, jos vetää paljon ruokaa. Huomautuksia “isoista annoksista” hän oli saanut aiemmin lähipiiriltään ja näin ollen ajatellut, että pitäisi syödä vähemmän. Vähäisen syömisen ja runsaan liikunnan seurauksena oli lihasten palaminen ja energiatasojen tippuminen. Keholla ei ollut enää rakennusaineita.
     
  • Stressimittarit painaa jatkuvasti punaisella
    Stressi on yksi aineenvaihdunnan sabotoijista, varsinkin jos tähän vielä liitetään unettomuus/katkonaiset yöunet.
     
  • Lihomisen pelko
    Todella monelle treenaavalle naiselle vaakalukema on tärkein itsearvostuksen ja itsetunnon mittari. Jos tavoittelet kiinteämpää vartaloa, vaaka ei ole se mittari mitä kannattaa käyttää. Se ei kerro miltä näytät, eikä mistä painosi koostuu. Minä olen laihduttanut itseni taannoin 53kg:n ja siitä huolimatta kehonkoostumus oli höttöä enkä näyttänyt siltä miltä olisin halunnut näyttää. 
     
  • Liikutaan liikaa palautumiseen nähden
    Liike tehostaa aineenvaihduntaa, mutta liiallinen kovatehoinen liikunta voi hidastaa sitä. Yleensä palautumiskapasiteetti on pitkälti kiinni myös siitä, syötkö riittävästi. 

Usein aineenvaihduntaongelmat toki alkavat lukuisista laihdutusyrityksistä ja jojolaihduttamisesta, mutta kuten olen valmennuksissa nähnyt, niin laihduttajia ja vaakaneuroottisia ovat myös monet normaalipainoiset sekä hoikemmatkin (pääasiassa) naiset. Itse kuuluin aiemmin esimerkiksi tähän ryhmään. Olen havitellut tiettyä ulkonäköä tietämättä kuitenkaan oikeasti miten siihen päästään.

Kroonisesti kalorivajeessa olevat normaalipainoiset ihmiset ovat yhtälailla vaarassa ajautua aineenvaihdunnan ongelmiin. Aineenvaihdunnan eheyttämiseen näille henkilöille pätee tismalleen samat ohjeet, kuin aiemmissa postauksissani olen puhunut. Enemmän ruokaa ja systemaattista työtä sekä ruokavalion, että päänupin suhteen. Ja jos et ole jo tässä vaiheessa ymmärtänyt, niin suosittelen heivaamaan vaakan hevonhelekkariin.

Pin It on Pinterest

Share This