Aineenvaihdunnan parantaminen on monen kodalla pitkä prosessi ja usein yksi suurin kehityksen este saattaa olla oma pääkoppa. Useimmilla aineenvaihduntaongelmaisilla on taustallaan dieetti jos toinenkin ja ajatukset ovat jatkuvasti laihduttamisessa ja vaakalukemissa. Painoa halutaan pois keinolla millä hyvänsä, mutta ainakaan pysyviä tuloksia ei ole tullut enää aikoihin.

Vaikka naistenlehtiä lukemalla saattaa saada sen kuvan, että chilin käyttäminen ruoanlaitossa parantaa aineenvaihdunnan, niin valitettavasti ei ole olemassa taikasauvaa, lisäravinnetta tai mitään muutakaan pikakonstia saada aineenvaihdunta kuntoon. Ainoastaan sitkeällä ja systemaattisella työllä on merkitystä.

Heitä vaaka pois

Ensimmäinen ja varmasti tärkein asia jonka itselleen voi tehdä oikean fokuksen luomiseksi on vaakan heivaaminen pois. Vaaka ei nimittäin tule nyt eikä tulevaisuudessa kertomaan sitä miltä näytät. Jos painoa lähtee, tarkoittaako se automaattisesti sitä, että poltat rasvaa? Ei. Pussikeittokuurilla tai keskitysleiridieetillä voi saada painon putoamaan, mutta tulos ei tuskin ole silmiä hivelevä. Vaaka ei kerro mistä kehosi koostuu. Oletko saanut lihasta? Oletko kerännyt nestettä? Kuinka paljon kehossa on rasvaa? Se ei myöskään määritä ihmisarvoasi. Et ole huono ihminen jos painat yli 60kg. Kun siis parannat aineenvaihduntaa, älä laihduta!

Jos aineenvaihduntaa lähdetään parantamaan pohjamudista, on todennäköistä, että paino nousee muutamia kiloja ylöspäin. Viisi kiloa lisää ei ole vielä mikään katastrofi (ja usein se 5kg ei edes ole pelkkää rasvaa, toisin kuin mielesi tahtoo kehitellä).

Aineenvaihdunnan parantamiseen kuuluu usein fiksun ruoan lisääminen ja liikunnan järkeistäminen. Tosiasia on, että keho voi olla ensimmäistä kertaa vuosien jälkeen eheyttävässä ja uudistavassa tilassa. Aineenvaihdunnan aktivoiminen tarkoittaa sitä, että annat keholle mahdollisuuden olla paras versio itsestään ja eheytyä. Lopeta siis näivettäminen ja dieettimeressä sekoilu.

 

Kiire ei ole ystävä.

“Milloin aineenvaihduntani on kunnossa?” “Koska voin alkaa laihduttaa?” “Milloin saan haaveilemani sixpäkin?” Olen itse pohtinut näitä samoja asioita kuukausia ja vuosia ja niin tekee moni muukin aineenvaihduntaongelmainen, joka haluaa päästä vihdoin elämänsä kuntoon. Fakta on kuitenkin se, että asiat eivät ole niin yksinkertaisia. Aineenvaihdunnan parantaminen vie kuukausista jopa vuosiin. Kukaan ei voi sanoa tarkkaa päivämäärää milloin aineenvaihdunta ottaa tuulta purjeisiin. Sinulla on oltava jatkuva usko tekemiseen. Kyllä kaikki vielä kääntyy parhain päin, kun en nyt luovuta ja sorru pikadieetteihin ja ihmepillereihin. Pikaratkaisuilla saattaa saada vain hetken helpotuksen, jonka jälkeen ollaan taas entistä syvemmällä aineenvaihdunnan suossa. Sen olet ehkä jo nähnytkin. Kun tuloksia ei tule omien odotusten mukaisesti, päänuppi pehmenee. Itse mietin aina siinä vaiheessa, että mikä on vaihtoehto? Vaihtoehto on palata entiseen. Toiko se tuloksia? Ei. Entisillä metodeilla sain aineenvaihdunnan lukkoon. Parempi siis vain luottaa viisaampien sanaan ja tehdä päinvastoin kuin mihin on tottunut, odottaa ja olla onnellinen kaikista niistä muista tuloksista mitä on saanut. Treenipainojen ja energiatasojen nousu sekä lihasmassan kehitys.

Jätä siis kiire taakse ja ole kehollesi armollinen. Kun se on palautunut vuosien rääkistä, voi aineenvaihduntakin eheytyä uudelle tasolle. Laihdutusta tärkeämpää on, että haluat ennen kaikkea laittaa terveyden kuntoon ja löytää kehon tasapainon.


Jos tämä ajatusmalli kiinnostaa lisää ja haluat oikeasti parantaa aineenvaihduntaasi pitkällä tähtäimellä, niin maanantaina 27.7. aukeaa jälleen ilmoittautuminen Aktivoi aineenvaihduntasi -verkkovalmennukseen. 

Pin It on Pinterest

Share This