Aineenvaihduntaan ja sen parantamiseen liittyy useita myyttejä. Valmennuksissa monilla on kovat odotukset oman aineenvaihdunnan eheyttämisestä. Viikossa pitäisi saada läski tirisemään. Monet haluaisivat kuulla, että minulla on joku ihmepilleri tai pikakonsti jolla saa aineenvaihdunnan toimimaan taikaiskusta. Vaan niitä ei valitettavasti ole, eikä tule.

Kun haluat aineenvaihdunnan kuntoon on siihen olemassa vain yksi tie. Systemaattista työtä ja perusasioiden toistoa kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Ei ole olemassa mitään sen kummempaa. Sinun on oltava nöyrä ja ymmärrettävä realiteetit. 

Mitkä ovat hyvän aineenvaihdunnan peruspilarit?

  1. Uni. – Vähintään seitsemän tuntia laadukasta unta oikeisiin aikoihin.
  2. Liikunta – Panosta hyötyliikuntaan ja kovatehoista liikuntaa sitten, kun siihen on paukkuja.
  3. Ravinto – Laadukasta ruokaa ja riittävän paljon. Minikaloreilla tai -hiilareilla on turha yrittää eheyttää aineenvaihduntaa.

Yllättävää kyllä, suurin osa ihmisistä ei todellakaan tee näitä asioita. Ei ole mitään merkitystä tiesitkö tämän jo, vain sillä on merkitystä, että todella teet. (Ja itse asiassa moni ei edes tiedä, että nämä yllä olevat kolme asiaa pistävät kropan kuntoon jo melko monella osa-alueella.) Liian monta kertaa olen esimerkiksi itse jäänyt kiinni ajatellessäni “kyllä mä tiedän, että nukkumaan pitäisi mennä ajoissa ja unta pitäisi saada vähintään seitsemän tuntia”, mutta en ole toteuttanut tätä asiaa käytännössä. Mitä merkitystä on tiedolla, jos se ei ole käytännössä? Keho ei ole kone, joka tottelee kun sitä käsketään. Kehoa ei pakoteta toimimaan. Isot linjat tulee olla kunnossa, jos halutaan saada tuloksia. On turha koettaa löytää ratkaisua chilin popsimisesta tai vihreä tee -kapseleista, jos vaikkapa uni on persietellään.

Kun siis haluat parantaa aineenvaihduntaa, ole rehellinen itsellesi. Onko yllä olevat asiat sinulla käytännössä vai LUULETKO niiden olevan?


Ps. Iltalehden Ilona -liitteessä ilmestyi 3.8. juttu aineenvaihdunnasta, jossa olin haastateltavana. Kipaiseppa siis lehtihyllylle ostamaan Iltalehti ja Ilona yhdessä. 🙂

Pps. Aktivoi aineenvaihduntasi -valmennukseen on vielä aikaa ilmoittautua! Sinne siis, jos aineenvaihdunnan parantaminen kiinnostaa. Luvassa ei siis ole ihmepillereitä vaan niitä asioita, jotka oikeasti toimivat. Tässä valmennuksessa ne pistetään oikeasti myös käytäntöön.

Pin It on Pinterest

Share This