Viime viikot ovat selkeyttäneet ajatustani aineenvaihdunnan parantamisesta. Olen kahlannut läpi kirjoja, artikkeleita ja blogipostauksia viime kuukaudet. Blogissani olen kirjoitellutkin jo paljon aineenvaihdunnan parantamisesta ja tehnyt aineenvaihdunnan aktivointia asiakkaiden kanssa ja nyt olisi aika taas vähän summailla ajatuksiani. 

Tällä hetkellä jaottelen aineenvaihdunnan aktivoinnin kahteen osa-alueeseen.

  1. Aineenvaihdunnan resetointi eli uudelleenasettaminen.
  2. Aineenvaihdunnan ylläpitäminen (myös laihduttaessa).

Seuraavaksi katsotaan, että mitä nämä pitävät sisällään ja mitä aineenvaihdunnan parantaminen käytännössä tarkoittaa.


Aineenvaihdunnan resetointi

Asiat joista olen tänne kirjoitellut, ovat oikeastaan osa aineenvaihdunnan resetointia eli uudelleenasettamista. Pääasiassa asiakkaani joiden kanssa töitä teen, ovat niitä joilla lähdetään liikkeelle tästä osa-alueesta. Tähän osa-alueeseen pureutuu myös Aktivoi aineenvaihduntasi -valmennus.

Aineenvaihdunnan resetointia tarvitsevat ovat niitä, joilla aineenvaihdunta on jo jumissa syystä tai toisesta. Yleensä tähän liittyy pakkomielteet laihduttamiseen (halu laihtua milloin mistäkin syystä kesäkuntoon, matkalle, häihin tai muihin kissanristiäisiin keinolla millä hyvänsä), jojolaihduttamiskierre, ruoka-ainekammot jne. Sekä ylipäätään minimalistinen kaloreiden, hiilareiden ja/tai jonkun muun ruoan saanti syystä tai toisesta (esimerkiksi on opittu syömään jatkuvasti liian vähän). Huonoa aineenvaihduntaa esiintyy siis lihavista laihoihin. 

Tämän vaiheen vaikein kohta laihduttajalle tulee tässä. Lopeta laihduttaminen ja lisää kaloreita. Sinun tulee ymmärtää ja oikeasti sisäistää, että laihtuminen on helvetin vaikeaa ellei jopa mahdotonta, jos aineenvaihdunta on kuralla.

Seuraavaksi haasteellisin kohta on tämä. Lisää kaloreita hitaasti ja systemaattisesti ylöspäin. Moni saattaa huomata henkisiä haasteita, koska ajatukset ovat aiemmin pyörineet “syö vähemmän kuin kulutat, niin laihdut” -shaissen ympärillä. Osa kokee, että ruokaa ei saada alas. Joillakin on taustallaan ruokapeikkoja ja ajatus “jos syön maitoa, gluteenia, hiilareita, mansikoita, mustikoita, lihaa, kalaa, voin huonosti”. (Ruoka-aineyliherkkyydet voivat olla lähtöisin myös huonosta aineenvaihdunnasta eli ne saattavat olla seuraus, ei syy. Jopa ajatuksillasi voit vaikuttaa siihen, miten keho reagoi ruoka-aineisiin.)

Ruokaa tulee lisätä hitaasti ylöspäin, vaikka ihan pienilläkin ruokamäärän nostoilla jos ei enempään pysty. Yllättävää kyllä, ruokamäärän lisääminen minikaloreilta saattaa tuntua työltä, niin fyysisesti kuin henkisestikin. Jos on vuosia ajatellut olevansa yliherkkä kaikelle ruoalle tai on luokitellut itsensä esimerkiksi huonosti hiilareita sietäväksi insuliiniresistentiksi, saattaa tästä käsityksestä irti päästäminen olla hitonmoisen työn takana. Saatat huomata olevasi pienistäkin ruokamäärien nostoista ääriäsi myöten täynnä. Tämä voi vaatia vielä lisää henkistä valmistautumista. Joka tapauksessa työ kannattaa tehdä.

Mitä tästä kalorien nostamisesta sitten seuraa? Energiataso nousee, liikunnasta alkaa tulla parempia tuloksia, salilla nostat enemmän rautaa, lihasta alkaa kertyä. Laihdutko? Ehkä tai ehkä et. Saattaa olla, että paino jopa nousee. Painon nousu voi olla lihasmassan kasvua tai se voi olla osittain myös rasvaakin. Haaste tässä vaiheessa on se, että jos olet aiemmin ollut laihduttaja joka ravaa puntarilla harva se päivä, painonnousun hyväksyminen on usein vaikeaa. Olen huomannut, että vaikka kehonkoostumusmittausten mukaan rasvaprosentti laskisi, usein tällaiset ihmiset ovat silti tyytymättömiä “koska paino vain nousee”. Siinäpä vasta kannattaakin tarkastella omia ajatusmallejaan ja miettiä mistä tällaiset höpsötykset tulevat aivoon.

Aineenvaihdunnan resetointi voi kestää ihmisestä ja aineenvaihdunnan elastisuudesta riippuen kuukausista vuosiin. Ymmärrettävästi nuoren 20v ihmisen aineenvaihdunta palautuu nopeammin kuin +40v vaihdevuosi-ikää lähestyvän ikuisen jojolaihduttajan aineenvaihdunta. Mutta älä huoli, vaikka olet +40v ikuinen jojolaihduttaja, niin voit tästä huolimatta saada parannusta aineenvaihduntaasi. 


Aineenvaihdunnan ylläpitäminen

Koska aineenvaihdunta ei voi loputtomiin parantua, niin jossain vaiheessa aineenvaihdunnan resetoinnissa päästäänkin aineenvaihdunnan ylläpitämiseen. Aineenvaihdunnan ylläpitäminen koskee niitä, jotka ovat jo saaneet aineenvaihdunnan kuntoon ykkösvaiheesta tai joilla on jo valmiiksi hyvä aineenvaihdunta. Tämä on vaihe, jossa itseltään voi kysyä haluatko tai tarvitseeko nyt laihduttaa? Kaikki nimittäin eivät tarvitse laihdutusta vaikka sitä olisivat aiemmin ehkä jatkuvasti tavoitelleet. Laihtuminen ei ole ainut edistumisen mittari tai välttämätön juttu joka olisi aina tavoiteltavaa. 

Tässä vaiheessa sinulla ei pitäisi olla hallitsemattomia mielitekoja mitään ruoka-aineita kohtaan (esimerkiksi sokerin himoa, suolaisen himoa, ahmimistarvetta tmv.), sinulla tulisi olla normaalit nälän ja kylläisyyden tunteet, vatsasi toimii normaalisti, et pelkää ruokia tai ajattele jonkun ruoan tai ruokailun vievän kaikkia tuloksia mennessään (huomioi siis myös ajatuksesi). Kun ensimmäinen vaihe on tehty huolella, pystyt suhtautumaan ruokaan ilman tunnereaktioita. Ruoka on ruokaa. Siitä saa nauttia, mutta se ei hallitse elämääsi. Laihtumisesta on tullut sinulle asia, joka ei aiheuta tunteita. Se joko tapahtuu tai ei riippuen onko kehosi valmis siihen. Kumpikin vaihtoehto käy, sillä pakottamalla et saa pysyviä tuloksia. Pystyt tutkimaan oman kehosi viestejä paremmin, energiatasosi ovat kunnossa, jaksat liikkua, palaudut arjesta ja urheilusta, nukut laadukasta unta.

Useimmat haluavat jäädä tähän vaiheeseen, koska kokevat löytäneensä sisäisen rauhan ravinnon suhteen. Voisiko olla mahdollista elää, ilman että haluaa koko ajan laihtua? Kyllä. Se on todellakin mahdollista. Jos tässä vaiheessa kuitenkin haluaa vielä laihduttaa, olisi se syytä tehdä tällä kertaa niin, että aineenvaihdunnan kanssa ei enää tule ongelmia kuten aiemmin on tullut. Nyt ei siis heittäydytä takaisin pussikeitoille, erittäin niukkakalorisille dieeteille tai muille hullutuksille! 

Aineenvaihduntaa ylläpitävää laihdutusta on olemassa. Tämän hetken tietämykseni mukaan yksi tehokkaimmista tavoista on erilaiset syklittelydieetit. Syklittelydieetit eivät tule toimimaan jos aineenvaihdunta ja/tai ajatusmallit eivät ole kunnossa! Tämä nimittäin vaatii myös sen, että sinulla on terve suhtautuminen ruokaan, oman edistymisen ja kehon viestien seuranta on objektiivista eikä mene tunteisiin. Tarkoitan käytännössä sitä mitä aiemmin sanoin, eli sinulla ei ole hallitsemattomia mielitekoja, et tunne syyllisyyttä mistään syömistäsi ruoista, et tukahduta tunteita syömisellä tai syömättömyydellä jne.   

Usein (ei aina) syklittelydieetin toteuttaminen vaatii osaavan valmentajan apua, jotta olet ulkopuolisessa seurannassa. Osaava valmentaja arvioi tekemisiäsi objektiivisemmin kuin sinä itse ja osaa pysäyttää homman, jos ajatukset alkavat kiertää samaa rataa kuin aiemmin.

Syklittelydieetti on aina dieetti. Tämä tarkoittaa siis sitä, että rasvan tulisi palaa maltillisilla alikaloreilla. Ymmärrettävästi tällaiselle dieetille ei voi lähteä, jos aineenvaihdunta on jumissa ja kaloreita tulee koneeseen esimerkiksi vain 1200-1500kcal/pvä. Tästä määrästä ei enää ole mistä pudottaa. Syklejä eli kaloripiikkejä tehdään tarkoin valituilla ajankohdilla. Tällaiset äkilliset kaloripiikit antavat oikein ajoitettuna aineenvaihdunnalle potkua. Mutta kuten sanoin, tämä vaatii sitä, että omat ajatusmallit ovat totaalisen kunnossa ja sinun tai valmentajasi on osattava lukea kehosi viestejä ja ajoitettava kalorinostot oikein – silloin kun keho niitä tarvitsee. Syklittelydieetin toteuttaminen käytännössä onkin sitten sen verran pitkä tarina, että sille tarvitsisi oman blogipostauksen tai useammankin.

Korkeakaloriset päivät vaativat sitä, että sinulla on terve suhtautuminen ruokaa kohtaan. Korkeakalorisista päivistä ei saa tulla morkkista, eikä syömistään ruoista saa rankaista itseään esimerkiksi rajoittamalla kalorinsaantia entisestään tulevana viikkona. Kaloripiikit eivät saa olla tyydytystä mielitekoihin, vaan niiden tulisi olla tyydytys fyysiseen nälkään ja kalorivajeeseen.


Haluatko oppia lisää?

Jos nämä jutut kiinnostaa sinua enemmänkin, niin pidämme Kaisa Jaakkolan kanssa 27.-29.11.2015 Villa Mandalan retriittikeskuksessa viikonloppukurssin aineenvaihdunnasta ja hormonitasapainosta. Siellä pääset kokeilemaan käytännössä opettamiamme asioita. Viikonloppuna on luvassa luentoja, käytännön harjoituksia, treenejä, joogaa, rentoutumista, hyvää ruokaa ja samanhenkistä seuraa. Minä vastaan kurssin aineenvaihdunta-osiosta ja Kaisa hormonitasapainosta. Voit ilmoittautua uutiskirjelistalleni TÄSTÄ ja saat tiedon, kun kurssille ilmoittautuminen on auki. 🙂

Pin It on Pinterest

Share This