Kun puhun aineenvaihdunnan parantamisesta, ihmiset usein ajattelevat, että nyt tapahtuu jotain mullistavaa. He ajattelevat, että nyt lähdetään “aineenvaihduntadieetille”, joka kiihdyttää aineenvaihdunnan hetkessä nollasta sataan. Etsitään jotain tajunnan räjäyttävää keinoa. Tosiasia kuitenkin on, että tällaisia ihmeitä ei ole olemassa. Aineenvaihdunnan aktivoinnin tarkoituksena on saada keho (ja mieli) toimimaan normaalisti. Tämä vaatii aikaa, kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä.

Kun aineenvaihduntaa aktivoidaan, niin tarkoituksena on kehon normaalin toiminnan saavuttaminen. Kyse ei ole mistään ihmedieetistä, vaan pääasiassa näistä kolmesta asiasta: 

1. Syöt normaalisti
– Käytännössä sinulla ei ole mitään tunnemyllerrystä ruokaa kohtaan. Ruoka on sinulle neutraali asia ja sitä ei tarvitse miettiä jatkuvasti. Syöminen on normaali toimenpide muiden asioiden joukossa. Kun suhde ruokaan on kunnossa, syöt myös riittävästi eikä sinun tarvitse laskea kaloreita, etkä rajoita mitään ruoka-aineita turhaan. Sinulla ei ole ylitsepääsemättömiä mielitekoja suolaisia tai makeita herkkuja kohtaan.

– Aineenvaihdunnan aktivoinnin tarkoitus ei ole saada kehoa polttamaan 10 000kcal päivässä. Tarkoitus on saada keho kuluttamaan kaloreita normaalisti esimerkiksi 2500kcal tai 3000kcal aiemman 1200 kalorin sijaan. 

2. Nukut normaalisti
– Et pidä itseäsi hereillä räpläten kännykkää ja muita elektronisia laitteita yökaudet. Et tee töitä yöhön saakka, vaan arvostat unta niin, että haluat priorisoida sitä. Nukut 7-9h joka yö. Kun nukut normaalisti, et heräile yöllä useita kertoja ja olet aamulla virkeä.

3. Liikut normaalisti
Hyötyliikunta on asia numero yksi! Hyötyliikunta on normaalin liikkumisen perusta. Kävele tai pyöräile töihin. Kulje portaita ja nouse välillä seisomaan. Ilman matalatehoista ja jatkuvaa liikettä aineenvaihdunta on kuralla. Hyötyliikunnan lisäksi ota mukaan lihaskuntotreeniä ja aerobista treeniä. Ihminen on luotu liikkumaan ja liikunta tulisi tehdä sillä tasolla missä itsekin on. Ei siis suoraan sohvanpohjalta rääkkitreeneihin, vaan hitaasti työkapasiteettia nostaen eteenpäin.

Osaat säätää treenejä olosi mukaan. Voit jättää tarvittaessa muutaman treenin tekemättä, mutta palaat kuitenkin pian treenien pariin, kun olo sen sallii. Sinulle ei tuota vaikeuksia pysyä esimerkiksi sairaana poissa liikunnan parista.  Et tee ylikovia supertreenejä ja etkä treenaa jatkuvasti ylikunnon partaalla.   


Hyvät ihmiset, olette unohtaneet mikä on normaali tila. Kaiken sen dieettishaissen keskellä olette todella unohtaneet sen. Kaikki tämä aineenvaihduntahöpötys tässäkin blogissa tähtää siihen, että tulet tavalliseksi. Tavallinen näyttää usein tylsältä ja ei niin mediaseksikkäältä. 


Jos tuntuu, että aineenvaihdunta on romuna etkä tiedä mistä aloittaa, Aktivoi aineenvaihduntasi -verkkovalmennus starttaa jälleen. Saat valmennuksessa selkeät ohjeet aineenvaihdunnan palauttamiseen käänteisellä dieetin, liikunnan ja levon avulla. 

Pin It on Pinterest

Share This