Aloitin valmennustyön vuonna 2011 – karppauksen kulta-aikana, jolloin myös superfoodit ja ravintolisät alkoivat olla ihmisten huulilla. Innostuin itsekin. Halusin testata “vähän kaikkea” ja saada kropan viritettyä huippuunsa samalla ruokkien hiilarikammoa.  

Miksi sitten haluan nyt puhua tästä sinulle. Olen itse ollut tuossa hifistelyn suossa. Olen palannut ruokavaliossani perusasioiden alkulähteille enkä vältä mitään. Tällä hetkellä uskon vain harvan ravintolisämainoksen lupauksiin. Ravintolisät ovat vain ravinnon lisä. Saatan napata multivitamiinin tai kalaöljyn silloin tällöin, mutta en pidä niitä kaikkivoipina. 

Kun olen nyt vuosien ajan tehnyt valmennustyötä ja vuodesta 2015 pyörittänyt Aktivoi aineenvaihduntasi -valmennusta, olen huomannut että ihmiset eivät tarvitse hifiä. Näen ihmisiä, jotka ovat sekaisin hifistelyn seurauksena.  

Toki on tilanteita, jossa ruoka-ainerajoituksia tarvitaan ja ravintolisille on paikkansa, mutta liian usein etsimme vastauksia epätodennäköisimmästä vaihtoehdosta ja haluamme nähdä itsemme “erikoislaatuisina tapauksina”, jotka tarvitsevat tietyn ihmelääkkeen parantamaan ongelman.

Terveet (huom. terveet, ei sairaat, joilla saattaa toisinaan olla erikoistarpeita) ihmiset pyrkivät selittämään ruokarajoituksia milloin kilpirauhasella ja milloin suoliston kunnostamisella. Tarvitaan kasa ravintolisiä, superfoodeja ja yrttejä jotta ei turvota, närästä ja pieretä.

Entäpä jos esimerkiksi suolisto onkin heikko ruokarajoituksista johtuvan jatkuvan kalorivajeen ja stressin takia? Kyllä. Jos et saa tarpeeksi energiaa, ei myöskään suolisto voi palautua. Jatkuva kalorivaje on keholle samalla myös stressitekijä. 

Entä jos erilaiset kivut johtuvat kroonisesta energiavajeesta ja stressistä? Ilman riittävää energiansaantia keho ei voi korjata kudoksia. Jos treenaaminen tuottaa aina ja enenevissä määrin kipua, mieti voisiko vika mahdollisesti olla jatkuva energiavaje (ja huonosti suunniteltu treeniohjelma).

Mitä jos energiatasot ovat matalat juuri siksi, että syöt liian vähän? Johtuisiko vitamiinien tai mineraalien puutos siitä, että et vain syö riittävästi vaan kitsastelet kaloreissa jatkuvasti. Riittävä energiansaanti on lähtökohta energianmuodostukselle ja myös riittävälle vitamiinien ja mineraalien saannille. 

Ravintolisillä ja muilla poppaskonsteilla hifistely ei toimi, jos ne heitetään ratkaisuksi suoraan ihmisen stressi-laihdutus-hässäkkäarkeen. Jos siis tiesi on joku seuraavista:

  • olet jojo-laihduttaja,
  • olet ollut kalorivajeessa pitkiä aikoja, 
  • olet rajoittanut jatkuvasti ruoka-aineita, 

ensimmäinen tarkastettava ja kunnostettava asia kaikissa edellämainituissa tilanteissa on energiamäärän nostaminen riittävälle tasolle. Ei siis multivitamiinin käyttöönotto, ei yrittivalmisteen nappaaminen eikä mikään superfood.


Aktivoi aineenvaihduntasi -verkkovalmennus starttaa jälleen.
Paikat valmennukseen ovat myynnissä NYT! 

Saat valmennuksessa selkeät ohjeet aineenvaihdunnan palauttamiseen käänteisellä dieetin, liikunnan ja levon avulla. Kun haluat purkaa kalorirajoituksen fiksulla tavalla, tässä valmennuksessa se onnistuu varmasti.

Pin It on Pinterest

Share This