Rasvanpoltto, laihtuminen ja aineenvaihdunta. Kukapa meistä ei haluaisi polttaa rasvaa ja parantaa aineenvaihduntaa yhdenaikaisesti. Mutta onko se ylipäätään mahdollista? Onko olemassa aineenvaihduntadieettiä, joka vie meidät kohti valaistusta?

Kun haluamme laihtua, meillä on oltava energiavaje. Laihtuminen ei tapahdu millään muulla keinolla kuin kalorivajeella. Ei siis ole olemassa dieettiä, jolla voisit laihtua jos kaloreita tulee yli energiankulutuksen. Jos joku väittää näin, kannattaa juosta karkuun. Erilaisilla dieeteillä voidaan vaikuttaa kylläkin kylläisyysvaikutukseen (esimerkiksi lisäämällä proteiininsaantia) ja näin ollen saada aikaan tuntemus, jossa et ole niin nälkäinen kalorirajoituksesta huolimatta. Tarvitset kuitenkin aina alikalorit, jotta voit laihtua.

Aineenvaihdunta puolestaan hidastuu aina jonkun verran, kun laihdutetaan. Toisilla dieeteillä se hidastuu enemmän ja toisilla vähemmän. Jos joku väittää muuta, juokse jälleen karkuun. Mitä rajummat laihdutuskeinot ovat, sen enemmän aineenvaihdunta hidastuu. Tästä syystä laihduttamistahti kannattaa olla maltillinen, yleensä jopa hitaan tuntuinen. Tällöin ehkäistään aineenvaihdunnan hiipumista mahdollisimman paljon. Dieetin jälkeen voidaan palauttaa aineenvaihdunnan taso ja tuoda energiamäärä ylläpitokaloreille, jossa saavutettu paino pysyy. Dieetti ei siis lopu siihen, kun olet saavuttanut tavoitepainon – ei todellakaan. Keho on saatava toimimaan kalorirajoituksen jälkeen normaalisti.

Ketkä sitten ajautuvat aineenvaihduntaongelmiin? Kerrataanpa vähän samaa asiaa aiemmasta postauksesta.

  • Ihmiset jotka ovat jatkuvasti erilaisilla kalorirajoituksilla (“olen kokeillut kaikki dieetit” -tyypit).
  • Ihmiset, jotka rajoittavat tiettyjä ruoka-aineita ruokavaliostaan (usein turhaan).
  • Ihmiset jotka syövät jatkuvasti liian vähän (esimerkiksi tottumuksesta).

Tästä tullaan johtopäätökseen, että aineenvaihdunnan parantaminen ja energiavaje eivät sovi samaan lauseeseen. Ennen laihduttamista aineenvaihdunnan on kuitenkin toimittava normaalisti, jotta laihtumista voisi ylipäätään tapahtua. Se joka puhuu aineenvaihdunnan parantamisesta laihduttamisen aikana puhuu höpöjä. Keho vastaa kalorirajoituksen aina hidastamalla aineenvaihduntaa. Fiksusti laihduttaessa pyritään vain minimoimaan aineenvaihdunnan vahingot.

Mikä on sitten marssijärjestys jos nyt kuitenkin haluat laihtua, mutta aineenvaihdunta on kuralla lukuisten painonpudotusyritysten takia?

  1. Ensin on palautettava aineenvaihdunta. Tähän vaiheeseen ei kuulu laihduttaminen, eikä sitä yleensä tapahdu. Kehonkoostumus voi parantua matkan aikana. Tähän kannattaa siis henkisesti varautua ja työstää ajatusta toden teolla. Aineenvaihdunnan parantaminen vie kuukausia ja usein jopa vuosia. Tänä aikana on kuitenkin hyvä löytää itselleen tarpeellinen energiamäärä ja opetella pysyviä elämäntapoja, jotka pystyt pitämään kiireessä ja muissa elämän käänteissä
     
  2. Kun aineenvaihdunta on palautettu, voidaan miettiä laihduttamista uudestaan, jos sille on vielä tarvetta. Tällä kertaa dieetti kuitenkin toteutetaan fiksummin, jotta estetään aineenvaihdunnan loppuunpalaminen. Hitaat muutokset ja pitkäjänteisyys ovat avainasemassa pysyvässä muutoksessa. Jos aineenvaihdunta on kunnossa, homman pitäisi olla lähes matematiikkaa, mutta laihtumista pitäisi tapahtua korkeammilla kaloreilla kuin aiemmin. Kun kalorinsaanti on myös laihduttaessa riittävän korkea, pysyt energisenä ja voit kehittää kehonkoostumusta.
     
  3. Kun olet saavuttanut tavoitteen (tai välitavoiteen), kehonkoostumus pyritään vakauttamaan tähän pisteeseen. Tämä on tärkeä vaihe, jotta vältytään aineenvaihduntaa tuhoavalta jojolaihduttamiselta.

Aktivoi aineenvaihduntasi -verkkovalmennus starttaa!
Paikat valmennukseen ovat myynnissä NYT! 

Saat valmennuksessa selkeät ohjeet aineenvaihdunnan palauttamiseen käänteisen dieetin, liikunnan ja levon avulla. Kun haluat purkaa kalorirajoituksen fiksulla tavalla ja aktivoida aineenvaihduntaasi, tässä valmennuksessa se onnistuu varmasti.

Pin It on Pinterest

Share This